2024. március 22., péntek

Egy taoista New Yorkban: Da Liu

 Lars Bo Christensen írása

1956 óta él egy taoista és Tai Chi mester a Manhattan Upper West Side-i New Yorkban.
Da Liu /a képen/ 1956-ban költözött az Államokba a szülőföldjén zajló politikai forradalom miatt. Tai Chi tanár lett az ENSZ Kínai Intézetében, és abszolút az egyik első úttörő volt Nyugaton. 1928-ban kezdett Tai Chi-t gyakorolni Sun Lu-Tanggal a kelet-kínai Kiang Su-ban. Később a japán megszállás alatt kénytelen volt elhagyni a délkeleti tartományokat. Itt sok híres mesternél tanult, de itt tért át a Sun stílusról a Yang stílusra is, amelyet már több mint 40 éve tanít New Yorkban.
1991 júliusában meglátogattam Da Liut. Benéztem a manhattani Yellow Pages-be, és nagy meglepetésemre sok Tai Chi iskola volt ott. De egyikük sem vonzott nagyon. Aztán megláttam egy hirdetést Da Liu-ról, akit nagyon jól ismertem a könyveiből, amelyeket már évek óta megvásárolhattam Dániában. Arra is emlékeztem, hogy a svéd Bill Dockens nála tanult.
Nem sikerült megtalálni az osztályát, mert a nyári szünet miatt változások történtek. Ehelyett megtaláltam az egyik tanítványát, Luis Ortegát, aki 18 éve gyakorol vele. Megdöbbentett, hogy talán Da Liu Cheng Man-Ching tanítványa volt, a róla készült képek miatt, és Luis formája megerősítette a benyomásomat. Da Liu Yang stílusú tanára Li Li-Chou volt. Ő volt a Sanghaji Tai Chi Szövetség elnöke, és itt volt Cheng Man-Ching az alelnökük.
Li Li-Chou az egyik legnagyobb taoista mester volt abban az időben, és a Yang-stílust alkalmazta a gyakorlásában. Tehát ő sem volt a híres Yang családok egyikének tanítványa, és azon a területen talán hagyomány volt a Yang stílus ilyen módon történő gyakorlása. Talán ez megmagyarázza, Cheng Man-Ching miért tér el a Yang Cheng-Fu által készített formától.
Luis hallott a Tai Chi magazinunkról, és beleegyezett, hogy interjút készítsek a mesterével. New York rendkívül forró és nedves július hónapban, 100,4 Fahrenheit.
Mégis hosszú nadrágot és szép inget viseltem, így szalonképes voltam.
Da Liu rendkívül kedves volt, és nem tartott sokáig, mire nagy szimpátiát éreztem a kis öregember iránt. Egy nagy lakásban élt, amely már több mint 30 éve az övé volt. Bekapcsolta a légkondicionálót, és megkérdezte, hogy elviselem-e a hőséget. Azóta nem volt az Államokon kívül, mióta idejött, de tudta, hol van Dánia, és hogy ott hűvösebb a nyár. Feltettem neki az általam felírt kérdéseket. Készségesen válaszolt, de nagy érdeklődés nélkül. Amikor végeztem, ő vette át az irányítást. Betett egy videókazettát a videómagnóba, és amíg ezt néztem, körbejárta a hétszobás lakását, könyveket, kazettákat talált, és sok érdekes dolgot elmagyarázott nekem, anélkül, hogy megkérdeztem volna. Tudott a Tung családról, és volt egy rongyos példánya Tung Ying-Chieh könyvéből.
A spirituális gyakorlat és a harcművészet közötti összefüggésről kérdeztem. Erre azt mondta: "Ez egy és ugyanaz, az igazi harcművészet a Chi (Qi). A hüvelykujjammal messzire tudom lökni az embereket. Belülről jön". Luis megerősítette, hogy Liu mester gyakran lökdöste az embereket egy kis csavarással a hüvelykujjában, csak hogy megmutassa, nem szükséges, hogy nagy izmokkal kell rendelkezni. A videón, amit mutatott nekem, amelyek több mint 10 évesek voltak, ő egy fiatalember volt 77 éves korában, az egyik tanítványát oktatta, hogyan kell használni a Tai Chi-t. Itt egy lenyűgöző "egy hüvelykes ütést" mutatott be egy papírlapon, amit neki tartottak. Több métert repült (próbáld ki te is). Emellett az osztályban mindenkit "finoman" a fal felé lökött kb. két láb távolságból. Csak a hüvelykujjával, de láthatóan megrázta őket, főleg a fiúkat, akiket a legkeményebben lökdösött.
A videón az osztálya a kardot, a „lökő kezeket” és a négy sarkot gyakorolta. Bár volt némi különbség a formában, nagyon hasonlítottak az általam ismertre. Megkérdeztem Da Liut, hogy ismeri-e Cheng Man-Chinget, mert tudtam, hogy néhány évig New Yorkban tanított. Ismerte, sőt, Cheng régi szobájában ültem a régi ágyán. T.T. Liang-ot is ismerte, aki Cheng híres tanítványa volt. Tehát elmondhatta, hogy volt egy Tai Chi közös házuk. De egyébként többnyire elszigetelten élt. Csak a tanításával és a könyveivel foglalkozott.
Egyik híres könyve a „Tai Chi Chuan és I Ching”. Több mint egymillió példányban kelt el, és öt nyelvre fordították le. Sok könyvet olvastam a művészetről és a kapcsolódó témákról, és azt kell mondanom, hogy Da Liu könyve sok másikat felülmúl. A Tai Chi-n kívül másról is írt már: "A kínai kultúra taója", /Tao of Chinese Culture/ stb. A I Ching fordítása, egy könyv a gyógyító gyakorlatokról és egy a meditációról. Mutatott nekem egy új könyvet a Tai Chi kardról, és biztosan ez volt a legjobb ebben a témában eddig.
 

Nem tanítja a "Dao"-t (kést), nem érzi elég puhának a spirituális gyakorláshoz, de egyszer már megtanulta. Viszont cserébe tanítja a 'Chin' kardot, ami sokkal puhább. Megmutatott nekünk egy igazi 'Sárkánykút kardot'. Nem volt túl nagy, de nagyon szép és jó kidolgozású volt. Volt rajta egy faragott jáde, hogy nehezítse a selyemszövetet, és meglepően könnyű volt. "A kardot, amit ma 'Sárkánykútnak' neveznek, a Sárkánykút vizébe mártják. Ezt a kardot kézzel készítik és a Sárkánykút vizében edzik.
Megkérdeztem tőle, hogy lát-e különbséget a keleti és a nyugati diákok között. "Különbséget a múltban és a jelenben látok. A múltban az embereknek volt idejük és energiájuk gyakorolni. A hippik rendben voltak, nem dolgoztak annyit, és volt idejük megtanulni a Tai Chi-t". Saját rövid formáját tanítja, amely szerinte alkalmasabb az elfoglalt amerikaiak számára. Az egész formát is oktatja, de csak azoknak, akik kitartóan gyakorolják. Da Liu úgy néz ki, mint egy öregember, de a feleségem és én nyomtuk a kezét, és biztosan nem volt törékeny. Mint a saját mesterem, Kai-Ying Tung, rendkívül tiszta volt és irányította a beszélgetést, így semmi negatív vagy felesleges nem lopakodott be. Ugyanakkor néhány nagyon személyes megjegyzéssel érkezett, ami nagy tudását jelzi. Tai Chi-t, meditációt, I Ching-et és kínai asztrológiát tanít.
Amikor egy olyan személy, mint Da Liu, aki több mint 70 éve gyakorolja a Tai Chi-t, meditációval és az élet megértésével foglalkozik az I Csing és a Tao Te King segítségével, és könyveket írt szinte mindenről a témában, személyesen ismert sok régi mestert, mint például Sun Lu-Tang-ot és Wu Tunan-t, és ezen kívül szinte mindent hallott vagy olvasott, az egy különleges érzést ad arról, hogy nem csak az anyagias dolgok érdeklik. Egyszer megkérdezte, hogy kérek-e egy csésze teát, mondtam, hogy ha ő kér, akkor én is szeretnék. Nem akartam, hogy egy öregember csináljon nekem teát. Később egy bögrében hozta a teát, amin New York lenyomata volt, és hogy melegen tartsa, egy minifrisbee-t használt. Ez nem egy régi lakkozott tál volt, díszített világítással. „Te nem kérsz belőle?”- kérdeztem. "Nem iszom – mondta. "Soha nem iszom folyadékot, de időnként eszem. A testemben keringethetem a folyadékot, próbálj meg figyelni". Ekkor tisztán hallottam, ahogy a víz lefolyik a torkán, ezért állandóan nyelnie kell. Hallottam olyan taoistákról, akik képesek erre, de soha nem gondoltam volna, hogy igaz. Én magam is sokat eszem, és sok folyadékot kell innom, hogy kiválasszam a salakanyagokat és megakadályozzam a kiszáradást. Mondtam neki, hogy lehet, hogy én is túl sokat eszem, de ő azzal utasított el, hogy "Nem, nem, maga fiatal", ami nagyon megnyugtatott. A szabadságom nagy részét arra töltöttem, hogy sok ételt vásároljak és fogyasszak. Amikor hosszú időt töltesz egy olyan városban, mint New York, ahol bármit megkaphatsz, és ahol mindenki igyekszik minél többet szerezni, jó élmény volt egy olyan emberrel találkozni, mint Da Liu.
Forrás: http://www.knudtaichigb.taichinyt.dk/mappe4/daliugb.htm

 Ezen az archív, 80-as évekbeli felvételen Da Liu Yang stílusú formájából látunk fotóválogatást.


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése